Het Jaarverslag 2023 is uit

We zijn al weer bijna halverwege 2024, maar het jaarverslag 2023 is klaar. We zijn blij en trots met wat we allemaal in 2023 hebben gerealiseerd.

Zo organiseerden we de eerste, fantastische mini-EDE (Ecovillage Design Education), op de Vlierhof in Duitsland en een Nederlandse en een Europese gemeenschapstraining CLIPS, respectievelijk op de Hof van Moeder Aarde in de Achterhoek en bij InnEssence in Limburg.

Elke maand organiseerden we weer inspirerende webinars en betekenisvolle films online en ook dit jaar waren er een bijzonder winter- en zomernetwerkweekend: we waren te gast bij De Huijberg in Brabant en bij Staatje Vrij in Groningen.

Intern verbeterde de organisatie enorm met een nieuwe financiële administratie.

Een medewerker werd gekozen tot bestuurslid van GEN-Europa en ook op andere manieren waren we actief in het Europese netwerk, o.a. in de steun voor het vluchtelingenproject in Busha in de Oekraïne.

Veel jongeren konden uitgezonden worden naar Europese projecten middels de Europese projecten in de vorm van een jaar verblijf in een ecodorp of een Europese 1-2 weekse uitwisseling met jongeren uit meerdere landen. Nieuw was dat we als GEN-NL nu ook Lead-organisatie zijn voor deze programma’s, zodat ook Nederlandse ecodorpen Host-organisatie kunnen worden om via deze projecten jongeren te ontvangen. Het eerste project dat hiervan gebruik maakte was jongerenproject Live-to-Be in Almere.

In Nederland werden we lid van het nieuw opgerichte landelijk netwerk van koepelorganisaties voor gezamenlijk wonen, waar we de krachten bundelen voor het bepleiten van meer beleid en ruimte voor groepswonen in de brede zin.

Ook in ecodorpenland gebeurde veel: Ecodorp Klein Oers begon aan de bouw evenals ecodorp Land van Aine. Veel nieuwe individuele leden mochten we welkom heten dank zij de online bijeenkomsten. Kortom, een zeer bruisend, actief en succesvol jaar!

Lees hier meer in het jaarverslag 2023.